torsdag 8 augusti 2013

När livet gör en kullerbytta

Ibland händer det att livet inte riktigt blir som man planerat. Så blev det för mig för cirka 3 månader sedan när jag bestämde mig för att pausa allt som inte var prio nummer ett. Eftersom jag nu så lägligt varit på en lång resa tillbaka till ett vettigt liv så tänkte jag passa på att presentera några saker som hjälpte mig under kullerbyttans gång...



1. Pausa
Pausa allt som inte är "prio ett". Det kan vara allt från den där loppiskvällen du är med och hjälper till varje torsdag till bloggen/hemsidan du driver. Det kan till och med handla om att sluta lova bort sig till kompisar som vill ha flytthjälp. Allt som inte är det allra, allra viktigaste för dig just nu.

2. Eskapism
Man får rymma verkligheten. Man får ligga i sängen och stirra i taket en hel dag. Det är nyttigt...så länge man inte fastnar i ett mönster. Det bästa är att helt enkelt sätta en tidsbegräsning på sig själv "såhär länge får jag bara rymma verkligheten". Det kan handla om allt från timmar, till dagar och veckor.

3. Lugn 
Något som hjälpt mig otroligt mycket (och som fortfarande hjälper mig) är att se på ASMR-videos. Det är helt enkelt personer som sitter framför en kamera och talar till "dig", de kan antingen tala lågt eller viska, oftast utför de något form av uppdrag under tiden. För många verkar detta lugnande och en del kan till och med somna bättre med hjälp av ASMR (jag är en av dem).

4. Hitta tillbaka 
Du kan ju inte ligga där i sängen och tycka att allt är skit resten av livet. Därför är det viktigt att man banar en väg tillbaka. Det farligaste att göra här är att en dag bara säga "ja, nu ska jag ta tag i mitt liv - på en gång!". Det blir troligen för mycket på en gång. Tre-saker-om-dagen-principen är ganska bra att använda sig av här...

5. Tre-saker-om-dagen-principen
Detta går ut på att du planerar din vecka genom att varje dag ha tre stycken större saker du ska klara. Vad som är "stort" är ju helt individuellt. Det kan vara allt från att ringa banken och förklara varför man inte hunnit betala lånen, till att springa tjejmilen. Hur som helst: Tre saker om dagen. Inte mer. Detta är för att hålla stressnivån nere. Om du sätter upp tre "projekt" från måndag till torsdag betyder det att du får gjort 12 projekt i veckan! De du inte hunnit göra under veckan, som stått på ditt schema bör göras under fredagen (därför sätter vi inte upp några projekt här). Och helgen ska givetvis vara fri från måsten och krav.

6. Vad tycker jag att är kul?
Nu när vi ändå är inne på scheman och listor...dags att fundera ut vad du egentligen tycker att är kul. Vad gör du för att du vill göra det, vad gör du som du varken vill eller måste och vilka är dina "måsten" i livet? Detta kanske du hade helt klart för dig innan livet slog en kullerbytta...men prioriteringar och värderingar förändras ständigt, därför kan det vara bra att ibland kolla upp vad man egentligen vill och tycker är kul.

7. Gör det som är kul! 
När du kommit till det steget att du börjar få det mesta på grej, du har plockat bort allt som inte är prio ett, du har fått stirra i taket, du har fått ta det lugnt, du har börjat göra tre-saker-om-dagen för att både hinna i kapp och hinna med i livet, du har kommit fram till vad du tycker att är kul. Börjar det inte kännas ganska bra då? Förhoppningsvis. Då, då är det dags att gå tillbaka till steg ett. Vad plockade du bort därifrån? Var det något som du tyckte var kul? Dags att plocka tillbaka det i systemet!


- Jag tycker att bloggning är fruktansvärt roligt! Ta hand om er! /Qbrium 

Inga kommentarer: