måndag 18 november 2013

Effektivitet i matbutiken


Är på väg till butiken med min inköpslista som jag planerat MYCKET grundligt. Plötsligt kom jag på att jag inte skrivit om detta "system" jag infört på bloggen, och som den "göra-allt-direkt"-människa jag är satte jag mig givetvis direkt ner och skrev ett inlägg. Enjoy! Hatar du, precis som mig att springa runt som en förvirrad iller bland hyllorna och leta efter "vad-det-du-än-är-du-behöver"? Här kommer tre små, men smarta tips för att effektivisera handlandet...

Planera. 
Planera dina inköp. Detta är inget nytt. Gör en matlista innan du åker till butiken. Till exempel en vecka fram i tiden. Skriv upp allt det som du behöver för att kunna göra de olika rätterna. Det blir lättare att handla än när man står i butiken och i huvudet ska koka ihop något, plus att jag läst och hört av flera olika källor att det är mer ekonomiskt att planera sina inköp, vilket i och för sig är rätt logiskt. :)

Kontrollera. 
Kolla sedan vad du redan har hemma. Kanske du trodde att du hade tillräckligt med rödlök, men märker att du visst behöver handla mer? Checka av på listan vad du inte behöver köpa hem. Kolla på samma gång om det finns annat du behöver fylla på. Detta för att undvika förhastade köp när du väl är inne i butiken - det är ekonomiskt att hålla sig till inköpslistan.

Strukturera. 
Kolla vad som finns kvar på listan av saker du behöver handla. Strukturera nu upp på en inköpslista vad du ska handla. Detta steg förutsätter att du oftast handlar i samma butik, eller har bra koll på var sakerna i butiken finns - för nu gäller det att lista inköpen efter plats i butiken. I mitt fall blir det exempelvis: grönsaker, kött, bröd, mjölk, pålägg, torrvaror, frysvaror, drycker. Då kan du lugnt gå igenom butiken utan att behöva springa tillbaka till "ruta ett" för att du glömt morötterna.

Inga kommentarer: