söndag 17 november 2013

Hej Hopp Menskopp

Häromdagen tog jag ännu ett steg i rätt riktning: jag köpte en menskopp. För er som inte hört talas om detta tidigare är det helt enkelt en kopp att föra upp under mensperioden istället för bindor eller tamponger. Koppen är gjort av medicinsk silikon och ska vara mycket bättre för både miljön och kroppen - framförallt för slemhinnorna som inte blir lika uttorkade som med bindor och tamponger. Dessutom blir den ekonomisk i längden då den håller i upp mot 10 år.

Min menskopp kostade 31 euro, vilket motsvarar ca 300 kronor. Med menskoppen fick jag även en nätt liten påse att ha koppen i under resor, eller så jag kan bära med den i min väska. Menskoppen jag köpte kommer från Lunette, som är ett finskt märkte. Det enda tillbehör jag behövde köpa var en rengöringskräm för menskoppen. Förutom att rengöra den efter användning bör man koka den efter varje menstruation - det vill säga en gång i månaden. Om man inte vill koka menskoppen går det också bra att värma ett glas vatten i mickron och sedan stoppa ner menskoppen i glaset.

bild från deras hemsida lunette.com
Här kommer en liten sammanfattning om min första upplevelse med menskoppen: 
Precis som enligt anvisningarna vek jag ihop menskoppen till ett "hjärta" för att föra in den. Jag använde även glidmedel för att det skulle gå lättare, var liksom rätt nervös över mitt första möte med menskoppen. När jag väl fick in den satt den fint. Det är inga problem att sova med den, och tycker inte den känns nämnvärt under dagarna heller. Visst, känner man riktigt efter så känner man ju att det är något där nere. Men i övrigt är det ungefär som att ha en tampong - bara lite miljövänligare.

Att ta ut menskoppen var lite svårare. Inte grymt svårt, men tog en stund innan jag kom på knepet. Det gäller att dra i "ändan" och krysta samtidigt så glider den smidigt ut. Sen är det bara att rengöra och återanvända. Smidigt som attans! I butiken sade de att ändan på koppen kunde irritera vissa, beroende på hur man var byggd. Och att man då bra kunde klippa av en bit utan att funktionen av koppen förstördes. I mitt fall har jag inte behövt använda saxen alls, men tyckte det kunde vara bra att skriva en liten notering i inlägget. :)

Summan av kardemumman: 
Helfint, jättenöjd, superbra och toppen. Alla borde ha en. :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har ganska riklig mens (efter insättande av kopparspiral) och för min del håller den tyvärr inte riktigt tätt. Men den är fantastisk på så sätt att jag inte alls blir så torr och retad i slemhinnorna, som jag blir av en "gammeldags" tampong. Helt klart värt att köra med menskopp alltså!

Carolin sa...

Min menskopp har en ring nertill som man drar i, MeLuna heter den. På mig gjorde pinnen ont och skavde så ringen passar bättre.