måndag 4 november 2013

Hudkräm baserad på olja + skrubb


Jag gillar personligen att lyxa till det med oljor för min hud. Nu är ju oljor rätt kladdiga och ska man smeta på det på kroppen både kladdar och rinner det ganska ordentligt. Dessutom är det svårt att få med sig oljor på resor - jag vet efter all min fraktfundering av mandeloljan som jag använt länge som rengöring.

Med bivax, valfri olja och e-vitamin kan du göra mycket. Jag kokade ihop en kräm som är lätt att ta med sig, som fungerar i burkformat och som inte kladdar på samma sätt som vanliga flytande oljor.

Hur gjorde jag?
Koka upp bivax och olja (jag använde olivolja och avokadoolja, därav färgen på krämen...haha!) samt 4 st kapslar e-vitamin (funkar ersättande som konserveringsmedel och är bra för huden). När blandningen kokat samman för man bara över det i en burk och in i kylskåpet för att stelna. Klart!

Tyvärr har jag inte några exakta mått då jag helt gick på känsla. Bivaxet använde jag mest för att få stabilitet i oljan så att den skulle bli som en kräm/salva. Det gäller att testa sig fram. Ett bra knep är att ta lite av blandningen i en sked och stoppa in i kylen en stund. Sen kan du känna av koncistensen ifall du behöver mer olja, eller mer bivax för att på den perfekta krämigheten på din egengjorda produkt.

Tyvärr har jag ingen bild på denna kräm. Men det såg ut som jäst avokado-olja. Rätt spännande estetiskt, men med tanke på den gröna färgen så såg det väldigt "eko" ut. Plus poäng! Haha

Kräm eller skrubbkräm? 
Efter denna mycket lyckade kräm testade jag snabbt svänga ihop en ny kräm...eller vad det nu blev. Haha. Tager vad man haver receptet, och det blev...

- olivolja
- jordnötssmör (ja, du läste rätt)
- Bivax
- Honung
- E-vitamin

Jag hällde helt enkelt valfri mängd olivolja i en kastrull, tillsatte en tesked honung och 6 kapslar e-vitamin (gjorde en rätt stor dos). Därefter hällde jag i jordnötssmör. Har inga proportioner, men det var mindre jordnötssmör än olivolja. Till sist hällde jag i så mycket bivax att det hela skulle kunna bilda en kräm, vid detta lag har jag fått rätt bra ögonmått och när jag "slänger ihop ett test" måttar jag aldrig.

Resultatet?
Testade smörja på händerna, och då märke jag givetvis att saltet från jordnötssmöret (som var ekologiskt) inte hade smält. Detta blev alltså en krämliknande skrubb. Inte illa! Något att skrubba huden med före/under duschen. Har inte hunnit testa detta själv. Men gjorde så pass mycket att jag givit en burk åt en kompis, samt åt min mamma. Ska bli intressant att höra vad de tycker.

Återkommer givetvis med resultat när jag vet mer, men blev så ivrig av att få berätta om mina "hyss" så att jag måste skriva ett inlägg på stört. Hoppas fler blir inspirerade till att VÅGA testa, blanda, experimentera, kanske inte alltid lyckas...men alltid blir det något. Kanske inte det man tänkt sig från början... men vem vet? Kanske man just uppfunnit den nya revolutionerande krämen?

I detta inlägg önskar jag verkligen att det fanns en "doftfunktion", för denna kräm... hur den doftar... det går inte att beskriva... som hälsosam hudkräm som blandats med jordnötssmör. Det doftar sött, gott, spännande och nytt. Min kompis kunde inte sluta dofta på sin hand efter att hon testat denna kräm. Det känns bra. Det känns som att saker gått mer rätt än fel.

Till sist, en bild på hur krämen ser ut. Jag har med nöd och näppe försökt fota med mobilen eftersom vår kamera fortfarande är till låns. Det är en bubblig konsistens, man tänker "pudding" när man öppnar burken.

Jag hoppas verkligen man kan se något av bilden. I verkligheten är "krämen" lite mörkare. Jag försökte verkligen fånga bubblorna på bild. För det är rätt coolt. Det är krämen som stelnat så snabbt i kylen att bubblorna från uppkoket inte hunnit lugna sig. Det är ett bevis på möda och hemmakok. Det ska inte vara perfekt, det ska finnas bubblor. Och i vissa fall... saltkorn, som gör den tänkta hudkrämen till en skrubb istället. Nästa gång kanske jag ska testa koka jordnötssmöret så mycket att saltet försvinner... alternativt använda jordnötsolja, men jag tror inte man får fram samma doft då.

Varje kräm/deodorant/skrubb/läppbalsam/annat man gör hemma själv är en exklusiv produkt, eftersom den är självproducerad kan man sällan få precisa resultat, speciellt inte om man gör som jag och höftar med varje ingrediens. Allt blir ett experiment. Och det är så roligt!

2 kommentarer:

Estelle sa...

Kul att du skrivit nya inlägg!:)

Spännande experiment med jordnötssmöret där! ;)

Experimenterar ju lite ibland också, men jag har haft svårt att få till någon hudkräm som min hud gillar, verkar som att min hud "måste" ha någon riktig fuktbindare som glycerin för att det ska funka, vilket gör det hela genast mer avancerat eftersom vatten behövs och då krävs konserveringsmedel...vilket konserveringsmedel ska jag välja som känns minst skadligt?!?
Har du gjort någon kräm med vatten, fuktbindare och konserveringsmedel?

Estelle sa...

Vad kul att du tycker det! :)
Jaha, jobbigt, hoppas att det inte har varit alltför kämpigt och att det börjat bli bättre nu då!?

Jag har e-vitamin, jättebra som konservering i en vattenfri produkt, men tyvärr biter det inte på krämer som innehåller vatten som mycket lättare härsknar tyvärr.