onsdag 25 december 2013

Inredningsinlägg

Jaha... nu var det ett tag sedan igen. Jag har mest suttit hemma och ätit julchoklad i mängder, och satsat på heminredning. Blev ingen jättestor satsning på julpynt detta år så nu när jag blev rastlös på kvällskvisten kände jag att "jo, ta mig tusan det är dags för ett blogginlägg!". Och något jag tänkt göra länge är att ladda upp bilder på dekoration jag har hemma hos mig, antingen helt köpt eller något jag på ett eller annat vis lyckats pyssla ihop själv.

Jag tycker det är jul med inredningsbloggar, men ofta när det vankar inspirationsinlägg så ser det väldigt sterilt ut, ibland undrar man om någon ens bor där. Hur som, jag har försökt ta bilderna så mycket som möjligt hur det faktiskt såg ut hos mig idag - sedan har jag redigerat kontrasten lite-lite så att bilderna helt enkelt ser bättre ut. Enjoy!

Förresten, har ni börjat fundera på nyårslöften?

Förra året var mitt löfte att jag skulle vara helt skuldfri innan december 2013 var slut. Det löftet lyckades jag inte alls med. Tyvärr. Bankskulden har jag visserligen kämpat med, men de personliga lånen väntar ännu på återbetalning, och jag å min sida väntar på att en advokat ska höra av sig... så kan det gå när företag inte kan bete sig. Nog om det. :)

Torkade blommor är fantastisk dekoration, varför slänga buketten du fått till födelsedagen när du kan använda den åtminstone något år till som dekoration? Snacka om "återvinning" att vinna på. ;)

Enorma ljushållare/krukor...eller vad man nu vill hitta på med dem. Inköpta på loppis,
förra ägaren pyntade dem med stora blockljus. Jag föredrar dem bara som de är. 

Favorit i repris.

Givetvis ska även krukorna vara pyntade med peppande ord.
 
Julklapp - Serveringsbricka från Clas Ohlson. Perfekt till alla glöggbjudningar.


Julklapp - motiverande tavla, helt i min stil. Nu ska vi bara hitta ett ledigt utrymme för denna vackra dekoration. :)

Favorit i repris - låda för värmeljus. Inköpt förra året på butikskedjan Hong Kong
(finns fortfarande i deras utbud när jag checkade senast föregående helg). 

Annorlunda bestickförvarning för "finbesticken". Finns plats för små skedar, stora skedar, gafflar och knivar. 

Present - telåda. Tror ni börjar se ett mönster i temat hemma hos mig ;)

En skymt av hallen och köket. Julklapp - skylt "This kitchen is seasoned with love".
Klockrent med tanke på att en av oss har kockutbildning. 

Stoltheten i hallen. Mitt egna pyssel med att göra en klassiker - klä om IKEAS basförvaringslåda i trä. Spraymålade den grå och använde lim och tapetpapper för att klä om. Passade på att göra en tavla och en "småmyntsburk" i samma tapetpapper... omöjligt att sluta pyssla när man en gång håller på och allt redan ligger framme.

Favorit i repris. Korksamlingen. Ja. Vi har samlat. Det tog ett tag, men det var värt det. Minns att jag döpte ett tidigare blogginlägg till "ett inte så korkat intresse" när jag skrev om min korksamling tidigare. Gud så fyndigt...

Ett alternativ till rökelse/doftljus - doftpinnar som "tar upp" doften från flaskan och genom träet gör så att det doftar underbart i hela rummet. Enligt butiksbiträdet som sålde det ska det hålla ungefär 8 månader. Kostade mig 27 euro. Känns helt okej ändå, med tanke på den långa hållbarheten. Linum är tydligen också ett ekologiskt tänkande varumärke. 

Närbild på tapetmönstret. Nästa steg är väl att renovera skohyllan som hela arrangemanget står på.
Vet bara inte hur? Måla? Kommer det verkligen bli bra? Får suga på den karamellen ett tag...

Älska småförvaring, korgar OCH vitt. Detta kunde inte bli mer perfekt. 

Närbild på ask från Hong Kong. Finns fortfarande i lager när jag kollade efter förra helgen. Blir din för ca 5 euro.

Nyckelförvaring. Fick ha-begär när jag såg denna. Inte för att vi har så överdrivet många nycklar.... ;)

...och har man inte många nycklar kan man ta andras nycklar som inte egentligen går någonstans.
Speciellt om de är av lite äldre modell. Detaljer gör mycket!

Mer förvaring i form av trälåda. Denna avsedd för viner. 

Nyligen fraktade jag hem min  ärvda sekretär. Äntligen fick jag påbörja planeringen av det "sminkbord" jag aldrig hade som liten. Gissa vad kul jag hade när jag planerade, pysslade, skuffade, ändrade och uttalade en och annan svordom. 

Inne i sekretären finns gott om utrymme för både det ena och det andra. Tanken var väl att jag främst skulle förvara mitt smink och mina hudvårdsprodukter här, men likaväl ser man nog en och annan Läkerolask skymta fram, samt något troligen superviktigt papper. På denna bild ser man även att sekretären varit med ett tag och fått ett antal skönhetsfel. Kommer åtgärda det professionellt när plånboken tillåter.

För jättelänge sedan frågade jag Förvaringsdrottningen (http://forvaringsdrottningen.com/) om tips på hur jag skulle förvara mina oljor som lätt kladdar ner i badrummet. Hennes förslag var ett fat som jag kunde lägga sakerna på och sedan rengöra vid behov. Nu har jag även anammat detta. Visserligen inte i badrummet, men syftet är det samma.
TACK än en gång Paulina för att du klurade och tänkte år mig. :)

Smyckesförvaring. 

Den klassiska handen för ringar.

Smyckesförvaring från Quriosa.fi. 

Egenhändigt gjord spegel. Ramen kommer från en loppis. När jag köpte den satt en ful tavla fast i ramen och hela ramen var guldfärgad. Sedan målades ramen om, men kanterna lämnades originalfärgade. En spegel inköptes och kapades för exakt passform och papplådor klipptes för att få skydd på baksidan. Personligare blir det inte!

Detaljbild på de vackra hörnen

Jag ville så gärna ha "en såndär stege som alla har". Eftersom de "riktiga" är superdyra var jag till en
loppmarknad och hittade en stege som tidigare används till en hög- och lågsäng.
Den spraymålades vit för att sedan direkt sättas i användning. Passar fint med den vita sekretären.
Detta får bli en deltidslösning tills jag verkligen hittat ett alternativ jag är beredd att betala för.
Kostnaden för detta: sprayfärg 2 burkar för 10 euro och stege för 10 euro= 20 euro, eller 200 kronor. 

Jag vill gärna se fler användningsområden för saker jag köper. Som detta ljus i glas.
När det brunnit ner är det lätt att dekorera med glaset någon annanstans, eller smälta ner nytt ljus. 

Ljushållare. Fynd från Hong Kong. Finns i lager. Temat i sovrummet är vitt/grått/lila. 

Bild på lyktan + ram i samma färg.

Gåva. Har haft svårt att hitta ändamål för denna ack så söta skylt. Tror den är mer tänkt för barn, men när jag fick igenom projektet med sekretären, spegeln och stegen insåg jag plötsligt att denna skulle passa perfekt på samma vägg.

Torkade blommor får man aldrig för mycket av :)


Och med det önskar jag er en god jul 
och ett gott nytt år. Vi får se vad år 2014 bär med sig för spännande överraskningar. 

/Qbrium

2 kommentarer:

Tatsu sa...

God jul i efterskott och gott nytt år!:)

Estelle sa...

Tack för titten! Alltid kul att se hur folk har hemma och bli inspirerad :)

Hoppas att du får ett riktigt Gott Nytt år!