onsdag 29 januari 2014

Fokusera.


Mitt liv har svävat iväg och blivit alldeles för många små projekt för att jag ska orka hålla samman allt. Det är dags att börja fokusera. Jag har blivit tvungen att se över vad jag håller på med. Mycket frivilligt arbete till höger och vänster. Vad är nödvändigt? Vad är inte lika kul längre? Vad kan jag lägga på is för att eventuellt kunna återuppta senare? Det är inte lätt att sitta och spalta upp fritidsaktiviteter och livet på detta vis, men det är ett nödvändigt ont som jag tror att i längden kommer löna sig.

Idag har jag mailat två frivilliga organisationer jag jobbar för och "sagt upp" hela arbetet på den ena organisationen, där jag vet att jag kommer vara varmt välkommen när och om jag känner att jag har tid, och en bit av de ansvar och uppdrag jag hade på den andra organisationen. Jag tycker fortfarande det är enormt kul att jobba frivilligt och att det ger mig mycket - därför valde jag att ge upp de bitar som inte längre är superkul. Det sköna med frivilliga organisationer är ju att man fritt kan välja - det finns ingen chef som berättar för dig att "nej, du måste slutföra detta för annars blir det ingen fortsättning/ingen lön".

Tror på tal om att jag tappade lite fokus om vad inlägget skulle handla om. Min poäng är att precis som man ibland behöver sortera kläder, städa hemma och slänga gammalt så behöver man göra samma sak med sitt liv och sig själv och det man håller på med. Vissa saker går ju inte att bortse från som att man måste stiga upp på morgonen, jobba och hålla rent hemma. Men sen finns det massor vi människor gör som ibland är kul och ibland mindre kul. Hamnar man i ett mönster av saker som blivit måsten istället för att det är kul kanske det är dags att göra en storstädning?

Här kommer helt fritt tagna exempel på vad det kan vara man sysslar med: Bloggning, Facebook, twitter, frivilliga organisationer, en sport och andra hobbyaktiviteter.

Även fast man inte känner att man har på tok för mycket på gång kan det ändå vara smart att se över vad man faktiskt håller på med, kanske bara för att kunna dela upp allt i olika "viktighetsgrader" och prioriteringar? Herregud, det är mänskligt att missprioritera och ibland får man bara ta och se över läget. Lite som ett bolag tittar in i deras verksamhet - men du är bolaget och ditt liv är verksamheten.

Inga kommentarer: