fredag 31 januari 2014

Kokosolja.

Min nya olja i skåpet: kokosolja.

Såhär ser min burk ut. Köpt från Life. Bild lånad från lily.fi

Oh ja, den har funnits länge och det finns mängder med information på nätet om vad oljan är bra för. Här kommer lite information jag fiskat om kokosnötsolja, bland annat från BuzzFeed. Källa hittar ni längst ner i mitt inlägg. Här följer ett STORT inlägg om kokosoljans fördelar:







Bloggen Morotsliv har också skrivit om kokosolja. Hennes rubrik på inlägget är slående "Ätbar deodorant, solskydd och glidmedel a.k.a. kokosolja". Mirakeloljan man verkar kunna använda till precis ALLT. Hon skriver även att en regelbunden massage med kokosolja i hårbottnet hjälper mot att bli kvitt bland annat mjäll, löss och lössens ägg samt ger näring åt skadat hår. Mjäll och torrt hårbotten är ju mitt största dilemma, ska bli otroligt intressant att testa. Sedan skriver hon även om andra fina fördelar med kokosolja. Till exempel om kokosolja som skolskydd, glidmedel och att det är bra för personer med eksem (hurra!). Vill ni läsa hela hennes inlägg hittar ni det här

Dessutom är kokosolja tydligen finfint att laga läppbalsam med. I och för sig blir jag inte förvånad när jag gått igenom så många källor som tyder på att kokosolja verkar vara bra för precis ALLT. På den engelska bloggen The Art of Homemaking hittade jag både fina bilder och en bra beskrivning på hur hon gjort eget läppbalsam. Det får mig än en gång att vilja leka "mästerkock" i köket. Bilden nedan är från hennes blogg.


Här är receptet på svenska, vill du läsa hela hennes inlägg hittar du det här

Sweet Orange Läppbalsam
8 msk kokosolja
3 msk Bivax
1,5 msk Raw Honung
30 droppar Sweet Orange eterisk olja
(om du vill ha färg) 1/2 pinne av naturliga läppstift (jag gillar Jane Iredale och Josie Moran)

Placera olja, bivax och honung i en dubbel kastrull*.Värm försiktigt tills allt har smält. Ta blandningen från värmen och tillsätt pepparmyntolja och läppstift. Rör om tills allt blandats. Placera kastrullen i en större skål full med kallt vatten. Rör snabbt tills blandningen börjar förändras i konsistensen (den kommer att bli tjockare). Häll blandningen i behållare, plats täcker den, och låt sitta svalna och ställa in. 



*= Dubbel kastrull menas alltså att du har en större kastrull med kokande vatten och en mindre ovanför den större där du mixar ihop själva receptet. Bilden är framgooglad och lite förtydligad av mig :)


Samtliga bilder är från Google.

Inga kommentarer: