onsdag 8 januari 2014

Krämer, krämer, krämer

Bara för att jag inte vart så bra på att blogga så har ju inte min hud blivit mindre torr. Nu är det dags att i alla fall lite kort sammanfatta mina senaste köp och lite åsikter kring dem...

Emma Noel - Lait corporel familial
En kräm jag från början faktiskt tvekade på att jag skulle köpa. Jag gillade delvis inte innehållet, och delvis inte den starka doften, men på både Life och en annan lokal naturkosmetisk butik hade dom sagt att den var väldigt omtyckt så jag bestämde mig för att testa den. För ringa priset av ca 20 euro för hela flaskan kändes det faktiskt rätt ekonomiskt och okej. Men nja, det är nog inget jag köper igen. Kanske kul om man vill lyxa till det och stryka på något som gör att man går runt och doftar parfymflaska hela dagen, men för mig var det ingen hit. Tyckte dessutom att jag blev lite röd och knottrig i huden, vidare till återfuktning var det inte, man fick kleta och smeta hur mycket som helst innan huden var någorlunda nöjd. Näh... tack men nejtack.


Faith In Nature - Revitalising Body Lotion

Kärlek vid första ögonkastet! Denna body lotion passar mig NÄSTAN som handen i handsken (den dagen jag hittar någon som faktiskt lyckas hålla min hud någorlunda i schack...det är inte det lättaste). Men hittills har detta varit det bästa body lotion köpet sedan jag testade på svartvinbärskrämen (som är på tok för dyr för att jag ska kunna köpa den i de mängder jag behöver). Det enda som är negativt med denna kräm är den lilla förpackningen. Denna kräm räcker knappt en vecka, så när jag går in och handlar så får jag köpa med mig 3-4 förpackningar hem för att slippa handla kräm varannan dag.


Dr.Organic - Manuka Honey Skin Lotion
Jovars, nog funkar det i brist på annat. Doftar milt och gott, känns lite som honungssmör att smörja på. En rätt lyxig produkt som tyvärr inte återfuktar riktigt lika bra som "vinnaren" ovan. Men för variationens skull köper jag gärna hem en tub av detta då och då, i samband med att jag handlar Faith In Nature's body lotion. För folk med torr, men mer "normaltorr" hud hade nog detta varit världens underbaraste produkt att smörja sig med innan natten och sedan hoppa i en pyjamas av silke eller liknande. Så, ja, den kan absolut rekommenderas till andra. :)


Dr.Organic - Manuka Honey Rescue Cream 
Denna produkt är rätt likvärdig den ovan. Doftar gott, fyllig, krämig, härlig att smörja på. MEN den biter även på min torra hud. Mitt enda problem är att jag ändå måste smörja rätt många gånger, vilket gör att den lilla burken på 50ml fort tar slut, om jag inte minns fel kostar produkten ca 20 euro, så det är ingenting man gärna lägger ut var och varannan dag på ansiktskräm. Det går lite bättre om jag lägger en olja under krämen, men fortfarande inte helt nöjd, tror jag ska testa en annan olja, för av ekonomiska skäl har jag nu kört med den billiga varianten olivolja. Kan tänka mig att andra härliga oljor kan fungera ännu bättre. Summan av kardemumman: Bra kräm som kunde vara lite-lite bättre (men så är det ju med allt), och jag ger inte upp hoppet ännu.


Dr.Organic - Argan Oil Night Creme
Eftersom jag ändå lyckats rätt bra med krämen ovan tänkte jag att om jag satsar på en kräm från samma märke som är en NATTKRÄM kanske jag uppnår resultatet. Oj, så fel jag hade. Denna kräm är nog det sämsta köp jag gjort på länge, i ansiktskrämsväg åtminstone. Visst, den går snabbt in i huden. Huden bara suger åt sig - och sen är allt borta. Kvar är en sträv yta som behöver ännu mer kräm. Njaeh, kör väl på denna tills burken tar slut... den största vinningen i denna produkt är nog glasburken som kan tvättas och användas till egengjorda produkter. Synd, men sant.


Weleda - Replensishing Body Lotion 
Jaha. Här kommer årets största frågetecken. Jag har använt denna kräm tidigare och vart supernöjd. Nu använder jag den igen och vad händer? Jag får utslag! Har dom ändrat innehållet, eller har jag (om det ens är möjligt) blivit ännu känsligare? Ett personligt "nej tack" från mig, även om jag gillade denna body lotion tidigare. Då när jag testade den förut var den i glasflaska...vet inte alls om detta kan ha någon påverkan... kanske de ändrade produkten samtidigt som de bytte behållare? Vad vet jag...


Inga kommentarer: