tisdag 7 januari 2014

Planera är att vinna

Hej 2014!

Sista dagarna under 2013 satt jag och funderade på nyårslöften. Borde man lova något som man inte vet OM man kommer kunna hålla? Kanske man skulle kalla det "nyårsPLANER" istället. Ja, så gör vi.

Min främsta nyårsplan är att bli bättre på att strukturera och få något vettigt ut av mina dagar. Mitt största problem har varit att jag sover för länge och inte strukturerat upp min planering, vilket resulterar i att jag får bråttom och inte hinner tänka igenom vad jag faktiskt måste göra.

Jag har redan sedan en bit in i 2013 börjat med en "kvällskalender". En helt vanlig liten anteckningsbok, där jag på kvällen skriver i vad jag har för "att göra" inför morgondagen. För det är ju så, att på kvällen när man ska sova dyker alla "justde jag måste ju..."-tankarna upp. Perfekt med ett block bredvid sängen, skriv ner och somna om.

Nu på morgonen steg jag upp redan klockan 06 (det är nästan natt för mig). Jag kollade igenom lite bloggar och bara myste i sängen. Vid sju så var det dags att faktiskt stiga upp. Efter att i lugn och ro hunnit med mina hudvårdsrutiner satte jag mig ner med ett större papper och en penna för att strukturera upp dagen.

Exempelvis:
Jag har ett mindre jobb nu på dagen från 09-15. Efter 15 ska jag sedan hinna med alla samtal och annat som ska göras. Dålig tid, i och med att många stänger vid 16-tiden, så med relativt kort tid på mig ska jag lyckas ringa och göra allt jag tänkt mig. I min lista fanns sammanlagt 6 samtal att ringa, samt ett ärende på stan.

På morgonen kollade jag mitt bankkonto och lite om lånet jag tänkt ringa angående, och märker till min förtjusning att jag ENDAST har 100 euro kvar att betala på lånet. Så förskjutningen på lånet som jag tänkte ringa angående går att stryka. Research is KING.

Vidare ville jag direkt kolla upp vilket Apotek som har kvällsöppet idag, så det googlade jag på. Nu vet jag precis till vilket apotek jag ska fara, och slipper således åka omkring till flera olika innan jag hittar just det som har kvällsöppet.

Ännu ett plus var att jag såg det sms som skickats tidigt på morgonen om att jag skulle få några viktiga papper efter klockan 12 idag. Då slipper jag ringa dit och påminna. Ett samtal mindre igen.

Nu är jag uppe i 4 samtal och ett ärende. Och det borde man rimligtvis hinna med på 1 timme. Dessutom rangordnade jag samtalen, IFALL jag inte skulle hinna, så att de samtal som skulle vara BRA att ha gjort idag, men inte är fullt omöjligt att göra i morgon hamnade längre ner på listan.

Detta är ingen hjärnkirurgi, det är ju bara att tänka. Alla vet om detta. Jag har vetat det i flera år. Men varför ska det vara så svårt att få tummen ur och verkligen stiga upp i tid och planera, göra den lilla research som krävs och sedan känna att man har koll på vad som ska göras och verkligen hittar tid till det?

Motivation.

Och det är därför jag sitter här, 08.19, snart klar att ge mig av och gör något som jag aldrig tidigare lyckats med. Skriva ett blogginlägg på morgonen. Varför? För att jag aldrig haft den lilla extratiden jag skulle behövt, utan istället med halvdan sminkning RUSAT iväg till ärendet/mötet/jobbet.

Summan av kardemumman: Planering är att vinna.

Alla papper jag kommer behöva, pengar till apoteket etc. är redan samlade på samma ställe. Inget blir glömt!

Såhär ser mitt "kvällsblock" ut. Liten och behändig. Perfekt för listor!

Inga kommentarer: