torsdag 20 februari 2014

Balsammetoden - here I come! (Del 2)

Oh, vad jag funderat på detta. Är det värt det? Blir håret rent av bara vatten? Varför skulle det inte bli rent av vatten, jag använder ju inte tvål någon annanstans heller. Nå väl, det avgör.

Jag tog ju aldrig någon "före" bild av håret innan jag satte igång med mitt försök av balsammetoden. Däremot minns jag att jag skrev ett inlägg om hur man enkelt gör en hårknut (se bild till vänster). Större bild och hela inlägget om hårknuten hittar ni HÄR.

Varsågod. Här kommer min berättelse om balsammetoden, från dag ett med massor av bilder som dokumenterat min resa.




Tvätt nummer två: 
Jag skrev ju i del 1 att jag skulle vänta till lördag kväll med att tvätta håret, det vill säga sex dagar efter tvätt nummer ett. Jag tvättade håret redan på fredagen, alltså med ett intervall på fem dagar. Vi blev bjudna på middag på lördagen, och då vill jag ju gärna glänsa med mitt nytvättade BM-hår.

Tvätt nummer två, dag ett: 


Denna gång använde jag inte några oljor i håret. Först masserade jag hårbotten noga med bara rinnande vatten, och därefter masserade jag in balsam i hårbotten och längder. Jag lät det "suga in och verka" under tiden jag smörjde in huden med min nya favoritolja - kokosoljan. Jag tvättade håret på kvällen, torkade det lätt och satte upp håret i en bulle över natten. På bilden ni ser ovan är håret inte borstat, istället gick jag igenom håret med fingertopparna. Den feta känslan jag fick från tvätt ett var helt borta, även så de stela topparna som jag beskrev vid första tvätten.

Tvätt nummer två, dag tre: 



Under dag två (igår) låg jag mestadels i sängen och hade håret uppe i knut under hela dagen, så det blev ingen "dag två" bild. Dag tre däremot passade jag på att både ta bild på håret när det legat i knut under en hel dag och natt och sedan då jag borstat det. Egentligen är borstningen rätt överflödig när man använder BM, tycker att håret går bra att reda ut ändå. Men mitt hårbotten behöver massagen av hårborsten, samt att mitt hårbotten är ganska torrt ännu, och då känns det vettigt att borsta håret så man får bort de värsta flagorna. Fräschare, helt enkelt.

Tvätt nummer två, dag fem: 



Två tvättar har gjorts med balsammetoden. Detta är dag fem under tvätt nummer två. Lockarna är ju otroligt fina om man inte borstar håret, men jag som gärna vill borsta det ger er bild på både hur det ser ut oborstat och borstat. Om man ska säga något om hur håret blivit är det ju volym och lockar. Jag har annars ganska bra volym i håret, men man märker nog att BM gör skillnad. I morgon borde jag tvätta håret, men det känns inte alls som att det skulle vara fett eller skitigt på något vis, däremot har jag har märkt att mitt hårbotten börjat klia lite mer nu när jag kör balsammetoden, samt att hårbottnen flagar mer än vanligt. Innan jag ger upp ska jag testa att byta balsam till nästa tvätt. Sedan har jag också en fundering om man kunde blanda bivax, e-vitamin till ett hopkok och massera in det tillsammans med balsam i hårbotten. Frågan är ju bara om det blir otroligt fettigt och jag kommer behöva "förstöra" min testperiod med att använda schampo. Det lönar sig väl ändå att testa, tänker jag hoppfullt.

Den som lever får se, fortsättning följer...

1 kommentar:

pucci sa...

Vad bra tips :O måste testa detta!