torsdag 13 februari 2014

Balsammetoden - here I come! (Del ett)

Oh, vad jag funderat på detta. Är det värt det? Blir håret rent av bara vatten? Varför skulle det inte bli rent av vatten, jag använder ju inte tvål någon annanstans heller. Nå väl, det avgör.

Jag tog ju aldrig någon "före" bild av håret innan jag satte igång med mitt försök av balsammetoden. Däremot minns jag att jag skrev ett inlägg om hur man enkelt gör en hårknut (se bild till vänster). Större bild och hela inlägget om hårknuten hittar ni HÄR.

Varsågod. Här kommer min berättelse om balsammetoden, från dag ett med massor av bilder som dokumenterat min resa.




Tvätt nummer ett: 
Eftersom jag inte använder hårprodukter förutom schampo och balsam från Faith In Nature så tänkte jag att jag inte heller behöver en sista tvätt, utan när jag stod där i duschen bestämde jag mig. Eftersom mitt hårbotten är så torrt så smörjde jag in lite kokosolja i hårbottnet som jag sedan tvättade bort med enbart vatten, därefter satte jag balsam i längderna, alltså inte i HELA håret.

Efter första tvätten: 
Håret känns lite oljigt, men det var nog på grund av att jag satte kokosfett i håret då jag tvättade det. Inte så konstigt. Det känns inte smutsigt. Lite stelt i hårtesarna på morgonen efter att jag haft håret uppsatt hela natten, men det redde snabbt upp sig efter att jag dragit fingrarna genom håret några gånger. Min väninna sa att håret ser "fräscht och friskt ut". Tycker mina lockar syns mycket, mycket bättre bara efter första tvätten. Jag har INTE borstat håret efter min tvätt, utan bara dragit med fingrarna genom håret för att det åtminstone inte ska se ut som ett skatbo.

Tvätt nummer ett, dag två: 
Okej. Tvätt ett, dag två. Fortfarande inte borstat håret. Det var ändå smidigt och utan några smärre tovor. Tror jag ska testa borsta det i morgon och se hur det blir. Lockarna håller i sig rätt bra. Håret känns inte som jag är van att nytvättat hår ska kännas, det är mjukt och känns lite fett. Detta är fortfarande antagligen på grund av mitt experiment med kokosolja. Nästa tvätt kör jag bara balsam och ser hur det blir. För att få någon annans synvinkel bad jag min sambo känna på mitt hår och säga hur det kändes. Han sa "det känns rent, som hår. Det känns inte flottigt i alla fall". Med andra ord så är det nog min egna illusion om hur hår ska kännas, och att jag vet vad jag gjort med håret som får mig att tycka att det känns lite "märkligt". Spännande fortsättning på detta.... :)

Tvätt nummer ett, dag nummer tre: 
Idag var det "nu-ska-jag-testa-borsta-håret"-dagen. Jag hade totalt glömt hur skönt det är att borsta håret! En del av lockarna sitter i ännu och håret ser fortfarande friskt och fräscht ut, dock börjar det kännas som att det snart är dags för tvätt nummer två. Tidigare har jag tvättat mitt hår 1-2 gånger i veckan, och jag vill inte att hårtvättarna ska öka bara för att jag testar balsammetoden, så jag har bestämt mig för att hålla ut några dagar till. Lördagkväll, då ska jag tvätta håret igen. Då kommer det ha gått sex dagar sedan min första tvätt, alltså nästan en vecka. Jag tror på att man ska låta håret "bara vara" i en vecka om man verkligen vill få den naturliga fettproduceringen tillbaka till håret och hårbottnen. Därför kommer jag de tre kommande dagarna sätta upp håret i nån form av knut på huvudet.

Fortsättning följer...



Inga kommentarer: