söndag 16 februari 2014

Fräsch och nyttig frukostsmoothie

Lättlagad smoothie utan mjölk (två portioner)

  • 2 st bananer
  • 2 st mandariner
  • 2 st kiwifrukter
  • 1 dl vatten
  • en bit ingefära*
  • 2 matskedar koncentrerad havtonssaft 

*= Jag använde ca en halv ingefära. Vissa tycker inte om smaken, och då kan man också använda mindre eller ingen ingefära alls. Ingefäran ger en halvstark och fräsch eftersmak och är bra mot exempelvis förkylning. 

Skala och skär frukten och ingefära i bitar. Samla dem i en skål. Pressa ner bitar av ingefära i skålen med hjälp av en vitlökspress. Ingefära som blir kvar i pressen går bra att peta ner i skålen med hjälp av exempelvis en kniv. Häll i vattnet och havtonssaften. Mixa allting tills det blir en slät dryckesliknande smet. 

- KLART - 

Man kan med fördel använda sig av receptet för två personer om man vill göra en frukostsmoothie och en som mellanmål till eftermiddagen. Eftersom ingen mjölk heller krävs passar denna smoothie bra för mjölkallergiker. En portion är väldigt mättande och en riktig vitaminbomb. Garanterat bra start på dagen! Om du är trött på morgonen och inte orkar stiga upp för att förbereda smoothie kan du lika bra laga den dagen innan och förvara i kylskåpet. Tänk bara på att använda en shaker eller något annat med lock så att du kan skaka drycken innan du sveper den på morgonen. 



Inga kommentarer: