onsdag 19 februari 2014

Fyra bra vardagsappar

Idag vill jag lista fyra appar som är suveräna för att göra vardagen lite lite bättre, enklare, smidigare eller helt enkelt bara lite roligare. Samtliga appar finns gratis att ladda ner från Play butiken. Det är ingen rangordning på min lista.


Nordeas egna bank-app. Appen finns i Play butiken, men jag valde att hämta den från Nordeas hemsida. Det finns förslag på att hämta ner appen då du går in på Nordeas hemsida via mobilen. Med appen kan du enkelt kontrollera ditt saldo på samtliga konton genom att mata in ditt användar-ID och ett lösenord på fyra siffror som du själv väljer. Lösenordet och användar-ID är alltid samma då du loggar in, med andra ord slipper du ta fram dina koder bara för att kontrollera ditt saldo. Om du däremot vill betala en räkning behöver du dina koder till hands. Reklamfri.


Memo-appen. Denna fanns färdigt i min mobil då jag fick den, men finns annars att ladda ner i Play butiken. En suverän app där du kan välja att ha en "post it" på hemskärmen. Det är lätt att skriva upp saker du behöver komma ihåg, namn, telefonnummer, inköpslista eller andra saker du behöver veta tillfälligt. Du kan även välja att skriva upp saker inne i memo-appen och inte använda post-it versionen. Du kan även själv ändra storlek på "post-it:en". Min post-it på hemskärmen tar upp en hel sida. Då kan jag även anteckna mycket och vet att den sidan är tillägnad "att göra"-listan. En annan smart variant är ju att ha den på samma sida som de andra mobilfunktionerna man oftast använder, så lär man heller aldrig missa att se de anteckningar man gjort. Reklamfri.


Pixlr-o-matic är en av de bästa redigeringsapparna jag testat. Jag har inte testat alla som finns på marknaden, men med de funktioner och effekter som finns kombinerat med hur lätt den är att använda gör den till min favoritapp när det kommer till bildredigering. Denna app finns även till datorn i en "molnversion". För att redigera genom datorn eller testa appen innan du laddar ner går du in på http://pixlr.com/o-matic/. Det finns ett urval av färdiga effekter på appen, men både i mobilvarianten och i datorn kan du lägga till en hel del effekter. Detta även kostnadsfritt. Reklamfri.


P-tracker är en värdefull app om du är tjej. Med en diskret app-symbol som det står "P-tracker" på kan du lätt klicka dig in på denna sida (se bilden ovan). Du klickar på den rosa knappen när din mens börjar, och går sedan in på appen när mensen slutar och klickar en gång till. De dagar du har mens på sparas, och om du har en regelbunden mens räknar appen ut när din nästa beräknade mens kommer att komma. Du kan även skriva in egna anteckningar om du känner för det. Om du glömmer att trycka på starta mens/stoppa mens samma datum som det sker, så gör det ingenting eftersom du själv kan välja i kalendern när mensen startat/slutat. Däremot är det ju rekommenderat att man får det som vana att direkt sätta på appen då man får mens så att man inte råkar glömma. Ej reklamfri, men reklamen är diskret och stör inte användandet av appen.


Inga kommentarer: