tisdag 25 februari 2014

Jag är skitbra på...

Heidi som driver en blogg om ett smärre vardagskaos blandat med hippiefasoner och eko-tänk skrev ett inlägg för ett bra tag sen om 10 saker hon är skitbra på. Detta fick mitt också att tänka till en hel del. Visst är det så att vi är duktiga på att kritisera oss själva, och ja, det är en superbra idé att lista 10 saker man är bra på. Antingen via en blogg eller bara på papper så att man själv ser det. Här kommer min lista...



1. Påbörja projekt
Att påbörja, driva och brinna för projekt är typ mitt kall. Gärna kortare projekt där jag får involvera många människor men ändå kan ha den styrande handen. Sjukt kul! Oavsett om det handlar om föreläsningar, läger, temakvällar, utlandsresor - jag är på, och troligen mest på av alla.

2. Vara ideell
...oavsett om det gäller Röda Korset, skänka kläder till loppisar eller vara barnvakt till vännens barn. Betalning är ju mest bara en bonus. Ingen dålig bonus - men fortfarande, en bonus.

3. Vara kreativ
Ge mig e ful låda och jag ger tillbaka en designad förvaringslösning. I bästa fall. Ibland kan ju projekt faktiskt gå fel också. Att pyssla med att få gammalt till nytt, klistra ihop tidningsurklipp till tavlor och sånt är också kul. Önskar att jag vore bättre på att sy.

4. Sova.
Är det något som jag är bra på är det att att relaxa. Ingen stress - det mår du ändå inge bra av. ASMR är mitt kall, jag gillar att meditera. En fin kontrast till punkt 1. Försökte gå en yogakurs en gång - somnade på avslappningslektionen, en av deltagarna fick väcka mig. Hm.

5. Prata.
Jag kanske bör öva på att inte använda "öh", och att utforma meningar bättre och försöka få fram det jag vill säga, men förmågan att prata är det inget fel på.

6. Dricka vin.
...det är bra för hälsan...säger dom som vet.

7. Vara kritisk.
Jamen är detta verkligen bra, tänker vissa. Jadå. om man driver projekt, har en fundering, vill starta företag eller vad som helst så är det bra att fråga ett kritiskt öga. Dels för att få annat perspektiv, dels för att täcka eventuella "luckor" i ens idéer/planer/tankar.

8. Skriva. 
Enda sedan jag var liten har jag gillat att skriva. Jag skriver aldrig på professionell nivå, och har fortfarande problem med att stava till "bibliotek", men att maila, skriva långa sms, chatta på Facebook, skriva dikter, göra blogginlägg och kommentera på olika bloggar/hemsidor/forum är jag expert på.

9. Idékläckare
Jag gillar att komma på nya idéer, såväl såna som kan funka som företagsidéer och idéer som "skulle kunna vara bra men...". Tycker även om att se på det i designsammanhang, både hemma och på webben. Arbetar "prepositionellt sätt" i Powerpoint då jag vill få ut mina skisser ur huvudet relativt konkret.

10. Vara självkritisk
Tragiskt men sant. En punkt som är värd att jobba bort.


Och nej, det var faktiskt inte lätt att skriva ut 10 saker man är bra på. Efter punkt 7 stod allt helt still. Jag frågade min livskamrat som sa att "nämen, du är väl bara bra på de sakerna, inte kommer jag på något mer". Så, tips från en som vet: fråga ingen annan, utan gräv djupt inuti dig själv så slipper du besvikelsen över hur andra ser dig. Kanske inte helt peppande...men ibland är det säkerligen den dystra sanningen. Å andra sidan, om jag inte själv kommer på fler saker jag är bra på - hur ska andra människor se att jag är bra på det? Allt börjar med dig själv.

Nu har jag lyckats skriva 10 saker jag tycker att jag är bra på. Och jag känner mig otroligt självgod, men samtidigt känns det nog rätt skönt att kunna skriva ut dessa 10 grejer, och själv tycka att "ja, men det stämmer nog in på min självbild om mig själv". Pröva, du också!


3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej. Jag undrade om du vet var man kan få tag på xlash i helsingfors? =) skitbra blogg. Kram

Qbrium sa...

Hej, xlash kan köpas via webben!

http://xlash.fi/

Lycka till!

Mamaizon sa...

Härlig blogg! ^^,