måndag 24 februari 2014

Jag dissar MLM-bloggar

MLM (Multi-level marketing) har väl alla hört talas om? Om inte länkar jag till WIKIPEDIA.

Hur som helst, dagens inlägg riktar jag till alla som sysslar med MLM (Oriflame, Herbalife, Mary Kay, Fitline, Forever Living m.m.) OCH skapat en blogg endast för att kunna skriva om produkterna, och "tipsa" om de helt suveräna produkter (som ni själva säljer?). Det är väl inte ett tips - det är ett billigt försäljningsknep. 

Jag blir så trött när man googlar efter bloggar inom skönhet och hälsa och hamnar på en "MLM-blogg". Inlägg efter inlägg prisas produkter av samma märke. Varför inte bara skapa en egen hemsida istället? Jag tycker det är lite "fult" att kalla sig bloggare inom hälsa och skönhet då man uppenbarligen bara skriver om ett enda märke, eller i ett enda syfte - att sälja. 

I övrigt vill jag ge ett varningens finger till MLM-produkter. Många av dem stoltserar med häftiga, revolutionerande tekniker, naturligt och bra innehåll, lovar mirakulösa resultat...men säljs bara genom kontakter, inte i butik. Jag har själv tittat lite på olika MLM-produkter (främst de som säljs inom hälsa och skönhet) och tycker då inte att innehållet är speciellt märkvädigt, däremot brukar priserna vara hutlösa och man får precis lika fina grejor genom att satsa på exempelvis Life's egna produkter*.

*=Hälsokostkedjan Life har tagit fram egna produkter, som ska vara hyfsat bra men till ett mindre pris än många övriga liknande produkter de säljer i sina butiker. 

Givetvis ska man ju få testa alla möjliga produkter, och använda det man tycker funkar för en själv. Jag anser bara inte att de flestas innehållsförteckning speglar de oftast höga priserna - det är inte rimligt. HÄR jämför jag en produkt från MLM-företaget Marja Entrich med en från Crearome. 

Nedan är en bild på mitt svar då en person som kommenterat min blogg ville "tipsa" om Forever Living produkter. I mitt svar finns även en personlig upplevelse jag råkade ut för i kontakt med en Forever Living-försäljare: 


Jag har varit med om fler spännande upplevelser då jag varit i kontakt med Forever Livings "konsulter", bland annat nedanstående, citerade berättelse. Originalinlägget hittar ni HÄR

"Jag måste bara berätta om en händelse jag var med om under en utav alla dessa vinter-marknader. Vid ett stånd stod det några tjejer som sålde aloe-produkter för företager Forever Living. Jag gick fram och vände på en av de intressanta produkterna, men hittade tyvärr en hel del ämnen jag inte gillade, plus parfym.

En av tjejerna skulle precis börja med sitt försäljarsnack när jag besviket sa att produkten innehåller parfym, vilket jag inte tålde. Tjejen gav mig en annan produkt att testa, hon sa att den var garanterat parfym-fri. Utan att testa produkten vände jag på den och kunde tydligt läsa att parfym stod med i innehållet.

Nu uppstår det spännande: tjejerna har själva inte lagt så stor vikt på innehållsförteckningen. Och nu kommer en möjlig kund och påpekar att de ljuger om sina krämer, eftersom både jag och de som säljer kunde se att det klart och tydligt stod "parfym" i innehållet. Häpet sa en av tjejerna att företaget sagt att produkten var parfym fri...sen började hon förklara att procenten parfym är så liten i den där krämen, och att den nästan inte "doftar alls".

Jag tycker det är synd att företag inte utbildar sina försäljare bättre. Jag märkte att krämen visst doftade av parfym, parym var deklarerad i innehållet. Om en person med allvarlig allergi mot parfym skulle trott på detta och köpt krämen vet man inte hur illa det kunde gå".


Jag tänker inte sitta och säga att det inte finns bra produkter inom MLM, jag har bara inte råkat stöta på en enda vettig produkt än.

Inga kommentarer: