tisdag 18 februari 2014

Kokos i fokus


Dag ett, en nystart med kokosolja.
Jag valde att använda min kokosolja första gången efter att jag duschat och min hud var ren från andra produkter. Den var lätt att smörja in och kändes hur härlig som helst. Efter cirka 15 minuter blev huden röd, och började klia. Det var inte som om jag fick en allergi eller "allergiskt kliande". Detta kliande kände jag igen - det kändes som om huden verkligen sög åt sig av oljan, lite obehagligt men efter en liten vila i sängen hade kliandet och rodnaden lagt sig. Min teori: eftersom jag inte använt olja till huden på ett tag (annat än olivolja) tror jag huden blev "chockad" av allt fett jag tillförde - därav rodnaden, och som jag skrev innan tror jag min kliande hud berodde på att huden sög åt sig av fettet. Jag har känt samma kliande känsla med dylika produkter jag använt som ändå inte varit dåliga.

Dag två, kokosolja på morgonen.
Jag smörjde in mig med kokosolja på morgonen. Hoppade in i min one-peace (perfekt när man kletar med olja, så slipper man förstöra andra kläder eller olja ner möbler). Efter 1-2 timmar lade jag på ytterligare mer kokosolja samt min vanliga hudkräm från Faith in Nature. Huden har känts bra. Ansiktet är lenare och SER mindre torrt ut än tidigare.

Efter x antal veckor med kokosoljan.
Jag har inte riktigt hunnit köra dagsuppdatering när det gäller kokosoljan, men jag kan sammanfatta det som att det funkar utmärkt för det mesta. Som rengöring i duschen, som återfuktande efter duschen (tillsammans med en valfri body lotion), som rengöring av ansikte och borttagning av smink...och så vidare. :) Denna olja puttar ut mandeloljan jag prisat i åratal ur skafferiet. Det är dags för en ny favoritolja, tror dessutom det är nyttigt för huden att man varierar sig med lite olika oljor, de flesta oljor har ju väldigt hudfrämjande egenskaper och kan användas till det mesta jag räknade upp ovan.

Fler inlägg om oljor:
Vetegroddsolja
Ansiktsmassage med olja
Min nya olja: kokosolja
Kallpressad VS varmpressad olja
Naturlig hudvård är så enkelt! (Lista med oljor)
Olivolja som eye-remover
Före/efter mandeloljan
Sesamolja
Mandeloljan
Mineralolja VS Sheasmör
OCM-Metoden (gästinlägg)

Extern länk: 
Grön Gåva har en bra och informativ artikel om kokosolja, läs den här.

Inga kommentarer: