lördag 15 februari 2014

Lactobacillus Acidiophilus & Bifidobacterium

...eller på ren svenska: en form av probiotika i pulverformat. Probiotika i sin tur innebär "levande bakteriekulturer", det finns mycket sådant i exempelvis mjölkprodukter. Nyttan med probiotika är att stärka immunförsvar och tarmflora.

Detta var något de på hälsokosten tyckte jag skulle käka för att lindra mina problem med eksem och torr hud. Well, jag är ju inte den som tackar nej till förslag på kosttillskott som KAN göra nytta, så för ca 100 kronor blev en påse med detta pulver mitt. Anledningen till varför de rekommenderade probiotika (eller som deras produkt heter "Lactobacillus Acidiophilus & Bifidobacterium") var för att min tarm eventuellt inte tar upp alla nyttoämnen och därav försämras huden...eller något åt det hållet. Ska jag vara helt ärlig lyssnade jag inte så noga, hade bråttom och mitt mål med besöket vara egentligen att handla min normala dos med hudkrämer för veckan.

När jag köpte pulvret var det förpackat i en liten plastpåse, väldigt liknande de man får på flyget då man har vätskor i handbagaget. På grund av praktiska skäl förflyttade jag pulvret till burk då det går lättare att måtta från burken. Två kryddmått om dagen är min rekommenderade dos. Alltså, ett kryddmått på morgonen och ett kryddmått på kvällen. Eftersom det är pulverformat gapar jag stort och häller i mig pulvret i munnen och därefter sköljer ner med lite vatten.

Då jag läst om probiotika på Wikipedia står det mycket om att hälsovården ställer sig kritiskt till kosttillskottet och att det till och med kan utveckla allergier. Huruvida det stämmer eller inte vet jag inte. Är det någon av er där ute som testat detta och har en åsikt, eller erfarenheter? Jag har tagit pulvret i snart en vecka nu, och kommer väl antagligen fortsätta och se vad som händer.


Lactobacillus Acidiophilus & Bifidobacterium
Innehåller: Frystorkade mjölksyrebakterier. Framodlade i cellulosa. Även lämplig för mjölkallergiker. 2 mrd CPU/g. Dosering: Barm 0,5 krm (1/4 tsk)/dygn, vuxna 1 krm (1/4 tsk/dygn. Vid behov morgon och kväll. Användning: Intas direkt i munnen, smakar lite sött. Kan tas dagligen".


Inga kommentarer: