måndag 3 mars 2014

Balsammetoden slutord

Sådärja. Min resa med balsammetoden börjar nå ett slut. Inför mitt "avslutande inlägg" nedan så är jag förkortat balsammetoden till BM, ifall det är någon som inte skulle förstå vad jag menar med BM :) Längst ner i inlägget hittar ni en bild på mitt hår under BM-perioden, samt alla länkar till de olika "deluppdateringarna".

Testperiod: 10.2 2014-1.3.2014
Antal tvättar: 3 stycken

Några påståenden jag skrev på förhand innan testperioden: 
[x] Håret hålls mindre fett längre
[x] Håret behöver inte tvättas lika ofta
[  ] Håret blev lättare fettigt och "smutsigt"
[  ] Jag fick minskade problem med hårbotten
[x] Jag fick ökade problem med hårbotten
[x]Hårbotten kliade mer med BM
[  ] Hårbotten kliade mindre med BM
[x] Jag fick finare hår av BM
[x] BM är lätt att förstå och använda
[/ ] Jag kommer fortsätta med BM
[x] Jag rekommenderar BM till andra

Några rader angående punkten ovan: 
jag rekommenderar att testa BM om man vill ha lockigt hår och inte har torrt hårbotten, man kan ALLTID testa, för vissa funkar det utmärkt och deras hår och hårbotten blir bättre. För mig kliade hårbotten mer med BM och jag fick större problem med flagande hårbotten, däremot strålade mitt hår med sina underbara lockar. Jag upplevde inte att man skulle behöva tvätta håret oftare - tvärt om. Jag kommer i nuläget inte fortsätta med BM på heltid, men tror absolut att jag kan tvätta med endast balsam om jag för en kväll vill ha extra lockigt hår.

Dessa produkter använde jag under min testperiod: 
De två första tvättarna använde jag slut på mitt dr.organic Manuka Honey balsam. Den sista tvätten använde jag Faith In Nature's balsam "Neem och Propolis" som ska vara extra bra om man har torrt, flagnande hårbotten.



Övrigt: 
När du börjar med balsammetoden rekommenderar jag att tvätta med balsam och sedan låta det vara i en vecka utan tvätt innan du fortsätter. På så vis hinner hårbottnet vänja sig lite vid att kanske inte alltid få sin dos av schampo var och varannan dag. Under den första perioden kan håret kännas rätt fett och det är en annorlunda känsla. För pepp bildgooglade jag "balsammetoden" och bläddrade bland alla fina resultat som jag hittade.

Samtliga delar av mitt "hårexperiment": 
Del 1
Del 2
Del 3

Bra sidor att läsa på om balsammetoden/nopoo: 
lockig.se (forum där du kan ställa frågor)
nopoo.se (massor med bra tips och hårkurer)
Leslita bloggar om nopoo

Såhär såg mitt BM-hår ut:


2 kommentarer:

Jolie sa...

Fint hår. Jag körde BM för att jag hade obalanserat hår och hårbotten. Funkade fint i ca 2 år. Vissa balsam kunde klia och då fick jag efter ett tag köra ett mjällschampo från apoteket. Men för de mesta så var jag mjäll, flag eller klådfri, efter ett tag.

Nu ska jag köra igen, Men just nu kliar det som sjutton.. Måste byta tvättbalsam tror jag.

Leslita sa...

Hej hej, intressant inlägg du har skrivit om BM. Jag har kört BM i flera år nu och trivs jättebra med det. I början var jag dock inte lika övertygad och hade också problem med min hårbotten. Jag hade innan BM lite problem med mjäll under vintertiden och antog att det berodde på kylan och att hårbotten var torr.

Så jag testade olika saker och först NU för någon vecka sedan har jag hittat något som hjälper mot kliande och flagnande, mjällig hårbotten.

Jag blandar kokosolja, ricinolja och citronsaft. Har också testat att ha rosmarindroppar i eftersom att jag ändå hade det hemma men upplevde ingen större skillnad. Dock är citronen huvudingrediensen och ta väldigt lite ricin.

Smörj in det i hårbotten och låt verka en timme och tvätta ur som vanligt, jag använde SLS fritt schampo för att säkerhetsställa att det går ut ordentligt.

http://leslita.blogg.se/2014/april/ricinolja-och-citron-i-haret.html